آب گرم زودتر یخ می زند یا آب سرد؟؟!

آب چیزی است که بیشتر بدن ما از آن تشکیل شده است، در طبیعت به فور یافت می‌شود و بنابراین مثل بعضی از عناصر شیمیایی چیز کمیابی نیست که نتوانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم، به علاوه هر کسی با دانش دبیرستانی هم چیزهای مختصری درباره ترکیب شیمیایی و نقطه ذوب و جوشش می‌داند...(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

زحل

زحل بعد از سیاره مشتری بزرگترین و زیباترین سیاره در منظومه شمسی می باشد. این سیاره دارای هفت حلقه مسطح به دور خود است. این هفت حلقه در واقع شامل تعداد زیادی حلقه های باریک که با ذرات یخی درست شده اند، می باشند...(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

لیپید ها

ليپيدها گروهي از ترکيبات بيولوژيکي محلول در حلال هاي آلي هستند. عمده  ليپيدها اسيدهاي چرب،تري گليسيريدها (ترايسيل گليسرول ها)، فسفوليپيدها، گليکوليپيدها (اسفنگوليپيدها)، داسترول ها و ديگر ترکيبات مشابه همچون پرينويد ها،ويتامين هاي محلول در چربي و موم ها هستند که هر کدام از آنها از تعدادي زيادي زير مجموعه تشکيل شده اند...(ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

پروفسور سمیعی

پروفسور مجيد سميعي در مرداد ماه سال 1316در شهرستان رشت در خانواده اي فرهنگي چشم به جهان گشود وي پس از اتمام دوران متوسطه در کشور در سال 1335براي ادامه تحصيل به خارج از کشور سفر کرد ....(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

اژدهای کومودو

اژدهای کومودو بزرگترین و قوی ترین مارمولک روی زمین است. طول این اژدها به سه متر هم می رسد و وزنش تقریبا 90 کیلوگرم است. دمی ماهیچه ای و قوی دارد که در شکار از آن استفاده می کند.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

تب خال

تب خال عبارت است از یك عفونت ویروسی مسری و شایع (ویروس هرپس سیمپلكس یا HSV-1 ). تبخال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته میشود.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

علم مکانیک

مکانیک؛ یعنی تعمیر خودرو و مهندس مکانیک؛ یعنی فردی با دست‌های آلوده به بنزین یا روغن ماشین! چنین دیدگاهی را می‌توانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید، در حالی که ... (ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

بمب هسته ای

بمب اتمي سلاحي است كه نيروي آن از انرژي اتمي و بر اثر شكاف هسته (فيسيون ) اتمهاي پلوتونيوم يا اورانيوم ايجاد مي شود .در فرآيند شكافت هسته اي ، اتمهاي ناپايدار شكافته و به اتمهاي سبكتر تبديل مي شوند .(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

سونامي

کلمه سونامی (tsunami) از کلمات ژاپنی tsu (بندر) و nami (امواج) تشکیل شده است. سونامی موج یا رشته‌ای از امواج است که در اقیانوس به دنبال زلزله های دریایی بوجود می‌آید.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

ابن سينا

شرف الملك حجت الحق شيخ ابوعلي، حسين عبدالله بن حسن بن علي بن سينا معروف به ابن سينا يا بوعلي سينا، بزرگترين دانشمند ايران و سرآمد حكماء و اطباء در ادوار اسلامي و مشهور در سراسر دنياست كه سهمي عظيم در ترقي و تكامل علم در جهان داشته است.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

پلاتی پوس

عجيب ترين جانور دنيا با پستانداران ، پرندگان و خزندگان خويشاوند است !(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

جیوه

جیوه را از زمان های بسیار قدیم در چین و هند می شناختند و آن را در گورهای مصریان که 3500 سال پیش ساخته شده پیدا کرده اند. در بعضی نقاط به صورت قطره از سنگ های معدنی ترشح می شود .(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

محاسبه بزرگترين عدد اول

اهميت يافتن اين اعداد در كاربرد آنان و افزايش كارائي و اثر بخشي بهتر سيستم هاي رمز نگاري(cryptography) مي باشد.(ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

12 نكته ي شگفت انگيز درباره ي چشم ها

در اين پست شما با 12 نكته ي شگفت انگيز درباره چشم ها آشنا مي شويد.(ادامه در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

غدد فوق کلیوی

کلیه ها در بدن ما دو عضو کوچک هستند. روی هریک از این دو عضو، اعضای کوچک ‌تری قرار گرفته اند که ما به شدت به آن ها نیاز داریم. نام این دو عضو کوچک، غدد فوق کلیوی (آدرنال) است.(ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

آهن ربا

آهن‌ربا معمولا از آهن يا فولاد ساخته مي‌شود. البته سنگ‌هايي نيز وجود دارند كه خاصيت مغناطيسي دارند. اين سنگ‌ها هميشه به سمت شمال يا جنوب مي‌ايستند و قديم از اين سنگ‌ها در سفرهاي دور و دراز براي جهت‌يابي استفاده مي‌كردند.(ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

ویتامین D

ویتامین D چندین نقش کلیدی در بدن دارد، و از همه مهمتر کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذایی که می‌خورید.(ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

جرج سیمون اهم

  جرج سيمون اهم در سال 1787 در آلمان متولد شد. پدرش قفل ساز و مادرش، فاريا، دختر يك خياط بود. با اينكه پدر و مادر جرج تحصيلات خود را به پايان نرسانده بودند. اما...(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

عکس هایی از غار های یخی

در ادامه مطلب می توانید تصاویر زیبایی از غار های یخی مشاهده کنید.


ادامه نوشته

عدد فی(نسبت طلایی)

ایجاد نسبت طلایی عبارت است از تقسیم پاره خط به دو قسمت به طوری که نسبت طول قطعه بزرگ تر به طول تمام پاره خط، مساوی با طول قطعه کوچک تر به قطعه بزرگ تر باشد. این نسبت در قدیم به تقسیم خط به نسبت ذات وسطین و طرفین (یا تقسیم توافقی) معروف بوده است که معادل آن به صورت اعشاری در حدود ۱٫۶۱۸ خواهد بود که این عدد همان عدد فی می باشد و یکی از خواص آن این است که اگر یک واحد از آن کسر کنیم مقدار آن برابر عکس خودش می شود(ادامه متن در ادامه مطلب)

هيپوفيز

هیپوفیز یا pituitary gland ، غده کوچکی است در زیر مغز و درون حفره استخوان شب پره که 0.5 تا 1.5 گرم وزن دارد.(ادامه متن در ادامه مطلب)

 

ادامه نوشته

آيزاك نيوتن

ايزاك نيوتن در سال 1642 در انگلستان بدنيا آمد.پدرش دو ماه قبل از متولدشدنش درگذشته بود. زماني كه ايزاك 3 ساله بود مادرش دوباره ازدواج كرد،واو نزد مادربزرگش باقي ماند. او علاقه اي به مزرعه خانوادگي نداشت،به همين جهت او براي تحصيل به دانشگاه كمبريج فرستاده شد. (ادامه متن در ادامه مطلب)


ادامه نوشته

عدد اول

عدد اول عددی طبیعی است که بر هیچ عددی بجز خود و عدد ۱ بخش پذیر نباشد.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

آنیونیلیم(عنصری با عدد اتمی 110)

 در 9 نوامبر 1994، در ساعت 4:39 بعد از ظهر، نخستین اتم دارای عدد اتمی 110 در گسلچافت فور چوریوننفورچونگ (GSI) در دارمستات آلمان شناسایی شد. در ده سال گذشته، این عنصر در بسیاری از آزمایشگاههای جهان مورد بررسی واقع شده است. (ادامه متن در ادامه مطلب)
 
 
 
ادامه نوشته

جدول شیمی

  دانلود مجله ی جدول شیمی

  اهل جدولی ها کلیک کنند                    یک سرگرمی علمی

انتخاب مصنوعی

منظور از انتخاب مصنوعی دخالت انسان در قوانین موجود در طبیعت است و در مقابل انتخاب طبیعی قرار دارد. انسان با انتخاب  گونه های خاصی از ذرت و گاو تغییرات زیادی در نژادهای مختلف  آن ها به وجود آورده است .(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

فسیل ها

بقایای موجودات زنده که در لایه های زمین مانده اند سنگواره (فسیل) نامیده می شوند (ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

انرژی

اصل بقای انرژی در حدود ۱۸۵۰ پایه گذاری شد. منشاء این اصل همانگونه که در مکانیک بکار می‌رود توسط کار گالیله و اسحاق نیوتن فهمانیده شد.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

نوترون

از آنجا که اتمها از نظر الکتریکی خنثی هستند، تعداد الکترونها و پروتونها در هر اتم بایستی برابر باشند.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

آزمایش های رادرفورد

برخی از اتمها، مجموعه ناپایداری از ذرات بنیادی هستند. این اتمها دارای هسته‌هایی متراکم و سنگین بوده و حاوی تعداد نوترونهای زیادی هستند، لذا شروع به تجزیه و ساطع کردن اشعه می‌نمایند.(ادامه متن در ادامه مطلب)

ادامه نوشته